Blog

Posted in Nyhed

Højmesse med en ny Sognepræst!

Så skete det, vi fik en ny sognepræst! Pastor Kris fik overdraget nøglen til kirken, i sombolik med det nye ansvar han har som sognepræst. Til jer der ikke kom til messen eller receptionen; her er en kort gennemgang af den store højmesse.

Højmessen startede klokken 10 som altid, og kirke var propfyldt.IMG_20170910_101244 Alle pladser var taget og mange måtte stå op. Vi havde også besøg af flere forskellige præster som ikke helt er sammenknyttet med Vor Frues Kirke i Aarhus. Der var præster fra andre sogne, og også en protestantisk præst med.

Til den store andledning blev der ikke brugt salmebogen, men et hæfte der var blevet printet ud til denne begivenhed. Mange sange som passede til det vi fejrede, et kald som sognepræst.

IMG_20170910_101546

Ikke blot med den allerrede store højtidelighed, så var der også en barnedåb der skulle fuldføres som altid. Ikke med at der var mere at fejre på dagen, den alerrede lange højmesse blev selvfølgelig også længere med alt det der skulle gennemføres.
IMG_20170910_103643

Her får Kris overrakt nøglen som beskrevet, sombolikken i at han nu er sognepræst af denne kirke. Som ved dåben, firmelsen og vielsen, skulle Kris bekræfte sin tro til den Katolske kirke.

Messen sluttede ved godt 11:40 hvor der så blev åbnet op for reception i skolens gymnastiskhal hvor der bleve serveret mad og drikke. I mellemtiden hvor de “gamle” holdte tale og gav gaver til de to præster, Herbert som er trådt ned efter 12 års tjeneste som Sognepræst og Kris som nættop nu har fået det nye embede som Sognepræst, så blev der leget stikboldt ovre i multibanen for børnene og de unge. Bagefter var der Kage, Te og Kaffe.

Posted in Uncategorized

Forårsfest og en ny bestyrelse

Til forårsfesten for den katolske ungdomsklub i Århus skete der i år en masse ting. Vi fik grillet, der var lege, der var bål (med pandekager) og ikke mindst en generalforsamling og en ny bestyrelse.

Vi startede forårsfesten i strålende vejr, og med at sætte godt gang i bålet, som skulle blive til gode gløder. Efterhånden som folk dukkede op satte vi gang i forskellige aktiviteter, imens der blev knoklet i køkkenet med at få maden frem og pølserne klar til grillen.

Det første punkt på dagen var generalforsamling. Vi havde brug for en ny bestyrelse, de bestyrelsen kun talte 4 medlemmer. Hele den gamle bestyrelse stillede op igen, og dertil kom 3 nye ansigter. Det endte med en bestyrelse der nu tæller disse 7 medlemmer:
Tri Nguyen (Tidligere formand)
Lukas B. Nordentoft (Tidligere kasser)
Ida Fyrst kristensen (Tidligere medlem)
Thorbjørn Hinge (Tidligere medlem)
Betina Bølling (Fra 1. Kommunions undervisningen)
Noah Nguyen (Leder i KUK Århus)
Simon B. Nordentoft (Leder i KUK Århus)

Posted in Uncategorized

Øm Valfart 2017

c3b8m-valfart-2017-cover.jpg

Nu nærmer årets Øm Valfart sig!

I den anledning vil KUK Århus selvfølgelig arrangere en fælles tur ligesom alle de sidste år, så vi i samlet flok kan gå til Øm og opleve dagen.

Valfarten afholdes søndag den 11. Juni, og lørdag den 10. Juni vil der blive stillet op til dagen. Så hvis du har lyst til at hjælpe til og til gengæld få mad, en varm seng at sove i og en hüggelig aften, så skriv til KUKAarhus@gmail.com eller brug Kontakt siden, så sørger vi for at du kommer i kontakt med dem der arrangerer valfarten.

Få opdateringer på Facebook eventet

Program:

kl 9:00 – Alle mødes på banegården
kl 9:25 – Toget afgår mød Ry
Kl 10:00 – Toget ankommer til Ry og går mod Øm
kl 11:00 – Vi ankommer til Øm og deltager i valfarts vandringen
kl 12:00 – Pause, og mulighed for at gå rundt og opleve valfarten
kl 14:30 – Højmesse med Biskoppen
kl 15:00 – Afgang mod Ry station
kl 16:05 – afgang mod Århus
kl 16:30 – ankomst i Århus

Praktisk info:

Søndag den 11. Juni mødes alle der vil med på Århus hovedbanegård kl 9:00. Vores tog går 9:25, og vi er i Ry omkring kl 10.
For hjemturen går vores tog fra Ry kl 16:05, og er i Århus igen kl 16:35. Vi får lift i bil fra Øm til Ry, alt efter hvor mange tilmeldte vi er. Så vi går ikke tilbage til Ry.
Turen koster 20kr, og KUK Århus betaler resten af billetten, så længe du er tilmeldt inden den 5. Juni.

Tilmelding:

For at tilmelde dig skal du skrive en email, enten til KUKAarhus@gmail.com eller ved at bruge Kontakt siden, hvor du skriver:

  1. Dit navn
  2. Din alder
  3. Dit telefon nummer

De 20kr skal du bare have med på selve dagen.

Vi glæder os til at se dig!

Posted in Uncategorized

KUKDag Maj: Generalforsamling og fest!

KUKDag Maj Cover

I Maj kommer KUKDagen til at handle om lokalforeningen, og hvordan man som medlem af DUK kan få indflydelse på KUK og de aktiviteter som bliver sat op i Århus!

For at fejre at vi får en ny bestyrelse holder vi så en fest bagefter, hvor alle er velkomne til at deltage!
KUK Sørger for Pizza, Drinks, musik, stemning, glade dage og masser af hügge, så tag og kom med!

Posted in Uncategorized

KUK dag d. 15 april!


Så har lederne fået stablet KUK-dagen på benene, og nu er den klar til at blive slået løs! Alle er velkomne til arrangementet, det koster ikke noget at være med til KUK-dagen, dog er det stadig rart hvis vi trykkede deltager på Facebook-eventet så vi ved hvor mange pizzaer vi skal bestille! Sidste gang var det hvert fald en stor succes, så det håber vi også det bliver denne gang! Læs mere og stil gerne spørgsmål på Facebook-eventet her: https://www.facebook.com/events/1294770637243679/

Posted in Nyhed

Så har KUK Århus fået Ledertrøjer!

Efter en lang og hård kamp med at få design, økonomi og udbyder til at stå på linje, så har KUK Århus fået anskaffet ledertrøjer til lederne til arrangementer så det bliver let at skelne mellem ledere og deltagere!

De nye trøjer er hovedsaligt designet af vores formand Tri, men er samlet blevet færdiggjort mellem bestyrelsen og de andre leders beslutninger og stemmer. Vi glæder os til at tage dem i brug allerede her d. 15. April til KUK-dag før midnatsmessen!

Posted in Lejr, Uncategorized

Så er Firmand Retræten 2017 ovre!

Firmand Retræte 2017 (113 of 113) I weekenden den 31. Marts til 2. April blev der holdt firmandretræte for de 45 firmander, der alle sammen skal firmes den 6. Maj.

Weekenden bød på bål, hügge, undervisning, fest og indøvelse af firmelses ritualet for alle de unge.

Fredagen startede ud med en fælles omgang stratego, samt bålaften for lige at komme i stemning til en hüggelig weekend sammen. Det betød blandt andet varm kakao, snobrød, skumfiduser og masser af bålhügge.

Lørdag havde derimod et lidt mere seriøst program. Om formiddagen afholdt vi en masse workshops, hvor firmanderne skiftede mellem at høre om Kald, at lave rosenkranse, at lave ikoner, og selvfølgelig at komme til skriftemål hos de præster vi havde besøg af om lørdagen.

Men lørdag aften handlede mere om

Firmand Retræte 2017 (84 of 113)
Firmanderne øver Firmelses ritualet

sammenholdet og hüggen, da vi i lederteamet inviterede alle firmanderne til at deltage i festaftenen med teamet “Firmelse”. Vi holdt vores egen firmelse, hvor Firmanderne fik mulighed for at spille rollerne af alle de gæster man kan invitere til sådan et stort arrangement. Firmelsen var selvfølgelig ikke komplet uden indslag fra gæsterne, så firmanderne fik da også lavet nogle rigtig gode taler for “Firmanden”.
Herefter stod lørdag aften ellers på fri leg og hügge, og besøg i vores “Øm-bar”.

Søndag havde vi gennemgang af firmelsen, hvor firmanderne fik den første komplette gennemgang af firmelses messen, med specielt fokus på firmelses ritualet.
Her fik de øvet den opstilling de sidder i, deres indgangs prosession, ritualet og alle reglerne for hvad der skal forgå.

Nu mangler vi kun generalprøven, og så går det hele løs den 6. Maj!